Jaký je základní rozdíl mezi CRM a ERP systémem?
V praxi se setkáváme s tím, že význam těchto systémů bývá často zaměňován. Jednoduše řečeno, CRM (Customer Relationship Management) je software, který řídí vztahy se zákazníkem a spravuje všechny informace týkající se obchodních příležitostí. ERP systém (Enterprise Resource Planning) je pak oproti tomu více komplexní a řídí spíše procesy v samotné firmě. ERP slučuje všechny agendy společnosti, jako jsou řízení a správa skladů, účetnictví, finance, lidské zdroje, plánování či reporting.
CRM je zaměřené na zákazníky
CRM je tedy zaměřené na zákazníky a pomocí rozličných nástrojů se stará o kvalitu obchodních vztahů. Účelem takového systému je budování důvěry u vašich zákazníků a tvoření dlouhodobého, kvalitního a především stabilního obchodního vztahu. CRM shrnuje všechny důležité informace a dokumenty na jedno místo, poskytuje přehled o historii komunikace se zákazníky, sleduje jejich interakci s vaší společností, ulehčuje a urychluje práci obchodnímu týmu a v neposlední řadě poskytuje přehledné reporty. V podstatě jde o jakousi databázi důležitých informací souvisejících s vašimi zákazníky, díky které váš obchodní tým neztratí přehled o aktuálních potřebách vašich zákazníků a stavu rozpracovaných úloh.
ERP řídí procesy napříč firmou
ERP řídí celou firmu, díky čemuž zlepšuje produktivitu společnosti, její výkonnost a ziskovost. Takový systém stahuje informace z jednotlivých oddělení a následně jich využije k automatizaci a řízení jednotlivých procesů napříč společností. Často je využívaný zejména ve větších společnostech s potřebou pokrýt řízení, organizování či plánování. ERP se postará o vaše sklady, účetnictví, finance, HR agendu, reporting a vše ostatní, od nákupu zboží až po finance. Některé ERP systémy obsahují i CRM modul spojující výhody obou systémů do jednoho řešení.
Co si tedy vybrat – CRM nebo ERP?
Z toho vyplývá, že rozdíl mezi CRM a ERP systémem je především v jejich zaměření. Zatímco CRM systém se tak orientuje spíše směrem ven (tedy na zákazníky), ERP systém sleduje vše týkající se vnitřního prostředí firmy. Pro jejich správné fungování je vhodné mít k dispozici systémy oba dva, neboť se vzájemně doplňují. Bez sběru zákaznických dat a predikce potřeb či nákupního chování se v dnešní době neobejdeme, neboť o zákaznících potřebujeme vědět každý detail. Sami to jistě znáte a pokud ne, nastal správný čas pro Vaše CRM.