Skrýt formulář
MENU Zavřít
Cloud nebo on-premise řešení? Co si vybrat? Cloud nebo on-premise řešení? Co si vybrat?

Cloud nebo on-premise řešení? Co si vybrat?

  • 26. 5. 2021

7 minut čtení

Pokud vybíráte nový CRM systém, budete se muset rozhodnout, zda zvolíte cloudové nebo on-premise řešení. Při unáhlené volbě totiž časem můžete časem narážet na mantinely, které vám začnou vadit. Proto si hned na začátku vašeho výběru položte otázku, co od daného řešení vlastně vyžadujete.  

Je to větší flexibilita přístupu do systému, nebo plná kontrola nad jeho dostupností? Máte vyhrazený dostatečný rozpočet na novou infrastrukturu? Jste si schopni najít dostatek času pro potřeby nasazování systému? Máte člověka, který bude řešit jeho údržbu? Takových otázek je mnohem více, ale jejich zodpovězení vás navede k řešení, které je vhodné pro vaše podnikání.

On-premise, nebo cloud. Co to ve skutečnosti znamená? 

Než se podrobně podíváme na obě řešení, je dobré se alespoň ve stručnosti seznámit s jejich základními rozdíly. On-premise software je přesně to, na co jste byli zvyklí v posledních 20 letech v kancelářském prostředí. Jde o software nainstalovaný přímo na serverech a počítačích v dané firmě. To znamená, že na to, abyste mohli pracovat s daty, musíte být připojeni minimálně na firemní síti nebo už přímo na konkrétním počítači. 

Naopak cloudové řešení se stává v posledních letech velmi populárním a jeho potenciál neustále roste. Je přesným opakem on-premise řešení. Je mnohem flexibilnější a funguje na principu externího úložiště všech dat mimo vaši společnost. K jeho používání vám stačí připojení k internetu, díky kterému se vzdáleně dostanete ke všem svým datům, se kterými můžete následně pracovat a upravovat je. 

Vyplatí se cloudové než on-premise řešení?

Pokud si obě řešení porovnáme, cloud je mnohem méně finančně náročný, protože platíte poplatky jen za jeho používání. On-premise si vyžaduje celkem velkou počáteční investici do softwaru a hardwaru a také osobu, která se bude starat o bezproblémový chod systému. Pokud ale máte kvalitně vybudovanou firemní infrastrukturu a moderní serverovnu, je zbytečné, abyste přecházeli hned kompletně do cloudu. Pro vás může být výhodné, pokud svoji on-premise infrastrukturu propojíte s cloudovými aplikacemi.

Důležitá je také otázka bezpečnosti. Mnohé společnosti nedůvěřuje softwarům, které nemají pod drobnohledem přímo ve firmě. Strach ale v tomto případě opravdu není na místě. Dalo by se říct, že cloud je mnohem bezpečnější než samotný on-premise. Provozovatelé cloudových řešení si potrpí na vysoká bezpečnostní opatření a o svá data se nemusíte bát ani v případě přírodních katastrof. Bývá totiž obvyklé, že provozovatel zálohuje data na dvou geologicky zcela vzdálených místech. U on-premise řešení tuto výhodu nemáte. Pokud vaši kancelář například zaplaví voda a dostane se do serverů, je dost možné, že o svá data přijdete. A také bezpečnost vaší firemní infrastruktury není tak vysoká, protože si za ni zodpovídáte sami. 

Další velkou výhodou cloudového řešení je přístup k datům prakticky odkudkoliv na světě a především odkudkoliv. Stačí vám jen přístup k internetu. Na druhé straně je tu malé mínus, že vás internetové připojení může zradit a vy se jednoduše do aplikace nedostanete. On-premise vás ale může limitovat, protože jste závislí na serverech a počítačích, které používáte ve firmě a máte na nich nainstalovány aplikace a programy. Výhodou ale je, že máte větší kontrolu nad dostupností systému. 

U nasazování on-premise řešení je potřeba počítat s podstatně delší dobou implementace než u cloudu. Cloudové řešení můžete začít používat prakticky okamžitě, stačí vám jen licenční klíče a přístupová práva. Zároveň je výhoda i to, že se o chod a správu cloudu nemusíte vůbec starat a za všechno zodpovídá poskytovatel služby. Zatímco při on-premise řešení je majitelem veškerého hardwaru společnost, která ho používá a musí si ho tedy spravovat a udržovat sama. 

CRM řešení v cloudu? Ano nebo ne?

Ať už se rozhodnete pro CRM systém provozovaný v cloudu nebo klasické on-premise řešení, vždy myslete dva kroky dopředu. Bude vám vyhovovat zvolené řešení i za rok nebo dva? Plánujete se rozrůstat a budou vaši obchodní zástupci častěji v terénu? Chystá se vaše společnost více digitalizovat? Propadli i vaši zaměstnanci trendu být častěji na home office? Vše se odvíjí od konkrétních potřeb a situace vaší firmy. Jedno je ale jisté. Cloudové CRM řešení vám nabízí plnou flexibilitu a svobodu, kterou ocení především ti zaměstnanci, kteří tráví většinu pracovní doby na cestách. Není nad to připravit cenovou nabídku přímo z mobilního telefonu nebo v průběhu pauzy mezi schůzkami uložit protokol z jednání na tabletu. Všechna důležitá data máte uložena na jednom místě, do kterého má přístup celá firma. Kontakty, dokumenty, obchodní nabídky, historie komunikace – to všechno máte přístupné kdekoliv a kdykoliv.

 

Podobné články

Nový trend ve světě CRM systémů – modelování vlastního CRM na low-code platformách

  • 4. 10. 2022

CLOUD vs ON PREMISE | Adam Bárta

  • 21. 9. 2022

Implementaci systému CRM lze zvládnout zcela hladce. Jak to zvládnout a jakých chyb se vyvarovat?

  • 7. 9. 2022