Skrýt formulář
MENU Zavřít
„CRM systém na míru dokážeme dodat v podstatě během pár týdnů“, říká odborník na low-code platformy Jan Svatoš „CRM systém na míru dokážeme dodat v podstatě během pár týdnů“, říká odborník na low-code platformy Jan Svatoš

„CRM systém na míru dokážeme dodat v podstatě během pár týdnů“, říká odborník na low-code platformy Jan Svatoš

  • 15. 2. 2022

10 minut čtení

O low-code platformách hovoříme poměrně často. Není to však proto, že se jedná o nejnovější způsob, jak se rychleji dopracovat k implementaci vlastních aplikací, protože klasický vývoj nikdy nevymizí. Low-code platformy jsou novodobou cestou a nadějí pro ty společnosti, které potřebují rychlý vývoj na míru za rozumnou cenu v krátkém čase.

Až na několik výjimek nemá modelování na low-code platformách žádná omezení. Díky modelování pomocí low-code můžete mít vlastní CRM systém šitý na míru vašim individuálním potřebám. O tom, jak takové procesy modelování vlastního CRM fungují, jsme si povídali s odborníkem na low-code platformy Janem Svatošem.

TIP: Objevte, jak Low-Code mění svět technologií s naším kolegou Janem Svatošem a skvělým moderátorem Petrem Schwankem.
Jestli zrovna nemáte čas, tak si ho pusťte třeba na Apple Podcasts, Google Podcasts nebo Spotify po cestě z práce!

Pane Svatoši, už jsme spolu diskutovali o tom, co to znamená modelovat aplikace pomocí low-code platforem, jaké jsou výhody takového modelování a že je možné jím nahradit klasický vývoj vlastních aplikací. Pojďme k CRM systémům. Můžeme k modelování takového řešení použít low-code?

Jan Svatoš: V podstatě by odpověď mohla být ano. Má to však háček, protože pod slovem CRM si každý představuje něco jiného. Toto slovo je velmi generické, takže bych nerad odpověděl, že dokážeme pokrýt jakékoli CRM, protože CRM má mnoho řešení, která jsou již připravena, dodávána a licencována. Mám na mysli největší typy CRM jako Salesforce, Dynamics 365 nebo jiné, které máme v portfoliu Solitey. V zásadě jsme schopni vymodelovat pomocí low-code platforem hlavní funkce CRM s integrací do dalších systémů, a to skutečně velmi efektivně. A umíme modelovat nejen CRM.

Jaké jsou výhody takového modelovaného CRM systému? Myslím tím oproti velkým řešením, která jste uvedl?

Jan Svatoš: Výhodou může být například finanční rozměr. Když si koupíte velký vyhlášený systém, samozřejmě budete muset zaplatit za všechny ty skvělé funkce v jeho licencích. Je však možné, že ne všechny tyto funkce budete reálně v praxi používat. Nebo existuje možnost, že si takový systém vymodelujete přesně podle svých potřeb a budete tak znát každý jeho kousek. A jak budete jako společnost dále růst, můžete takový systém neustále přizpůsobovat svým současným požadavkům.

Může pro firmy hrát roli i rychlost implementace?

Jan Svatoš: Ano, to je významný faktor. Rychlost implementace je podmíněna dvěma faktory. Jedním z nich je agilní přístup, ale lze jej také dokonale implementovat pomocí tzv. krabicového CRM řešení. Druhým faktorem je, jakým způsobem můžeme popsat funkce v low-code platformě, a to dokážeme udělat opravdu rychle. Je však třeba říct, že je to vždy otázka volby a specifik klienta. To, co nabízíme, jsou implementace přizpůsobené low-code platformám, které pak umožní rozšíření i mimo svět CRM bez dalších nákladů.

Další parametr, na který se společnosti pravděpodobně podívají, je cena versus výkon. Může platforma s low-code obstát v CRM systému?

Jan Svatoš: Zkušenosti našich klientů ukazují, že ano. A to je otázka cílení, zda jdeme primárně po nejnižší ceně nebo po poměru cena-výkon. Nebo zda jdeme po výkonu, kterého máme dosáhnout například za 5 let.

Můžete být konkrétnější ohledně ceny? Mluvíme o nákladech, které je schopna zvládnout i menší společnost?

Jan Svatoš: Rozhodně. Low-code platformy, na kterých můžeme modelovat CRM, jsou jen jedním příkladem toho, co dokážeme. V tomto případě dokážeme pokrýt vyloženě malé firmy, kde se náklady mohou pohybovat v řádech tisíců korun měsíčně. Můžeme však pokrýt i velké společnosti a korporace, kde se ceny liší od počtu uživatelů a rozsahu využití. Předpokládejme, že kdybych to měřil normou na uživatele, pohybovala by se od 100 € na uživatele za měsíc. Tyto ceny jsou samozřejmě specifické a závisí na konkrétním případu a rozsahu využití.

Zmínil jste cíle. Řekněte nám z vlastní zkušenosti, jaké cíle si firmy stanovují nejčastěji?

Jan Svatoš: Cíle mohou mít různou povahu, v závislosti na nastavení společnosti, která cítí, že potřebuje CRM systém. Tyto cíle mohou být například – věříme, že se do roka rozrosteme o 50 %, takže musíme být procesně flexibilní a mít k tomu systém. Dalším cílem je – jsme stabilní firma, máme mnoho klientů a v tuto chvíli nehledáme nové akvizice, jelikož procesně nám to od obchodu až po servis vázne, protože vše řešíme přes Excel a chceme v tom mít pořádek.

Dalším cílem může být – chceme aktivně provázat digitální marketing s obchodem až k výrobě, aby naši klienti viděli, jak postupuje výroba toho, co jim dodáváme. Případně také narážím na požadavek, abychom všechna data přenesli do jedné platformy, i když je to spíše technologický cíl. Takže těchto parametrů může být opravdu mnoho a je to individuální v závislosti na tom, kdo má jakou potřebu.

Stále mluvíme o low-code platformách, ale podívejme se také na to, co jiného kromě low-codu ještě Solitea nabízí v oblasti CRM systémů?

Jan Svatoš: Pokud jde o Soliteu, nabízíme Microsoft Dynamics, je to jedno z nejlepších řešení a můžeme ho označit jako krabicové. Možná by se více hodil pojem parametrizované řešení. Nabízíme také jedničku na trhu Salesforce nebo Leonardo, což je CRM zaměřené spíše na energetický trh a následně nabízíme CRM, která jsou modelována na již zmiňovaných low-code platformách. V tomto případě máme partnerství s několika českými a evropskými low-code platformami a na některých z nich jsou CRM řešení již připravena.

Jaké jsou vaše zkušenosti s tím, jak jednotlivé firmy přistupují k implementaci takového řešení? Nejdříve váhají? Co se přímo děje v procesu přechodu? Jak byste popsal současný stav trhu?

Jan Svatoš: Mnoho firem o tom přemýšlí a je také pravda, že mnoho firem si klade otázku, zda je lepší krabicové řešení, které je parametrizované, anebo je lepší vývoj na míru. Na to však neexistuje univerzální odpověď, protože vše závisí na technologiích vývoje, stejně jako na cílech a plánech majitelů společnosti. Takže znovu, je to všechno opravdu případ od případu.

Platí to, co říkáte, také na vhodnou dobu pro implementaci? Například takovéto velké kroky, které mohou zasahovat do chodu společnosti, lidé upřednostňují spíše v létě kvůli aktuálnímu poklesu objednávek a prázdninové sezóně v plném proudu. Setkáváte se také s takovým přístupem?

Jan Svatoš: Samozřejmě. Firmy mají sezónnost v různých obdobích. Spíše se setkávám s tím, že firma začne projekt v jednom z technologických směrů a pak přijde toto období, takže projekt musí být přerušen a následně se dohání a dokončuje to, co se předtím nestihlo. Obecně však platí, že je vždy snaha začít co nejdříve, v nejlepším případě právě teď, a na nic zbytečně nečekat. Současná situace žene firmy k digitalizaci a automatizaci všech jejich procesů, a to co nejdříve. A právě k tomuto směřují platformy low-code, protože konkrétně vymodelované řešení dokážeme dodat v podstatě během několika týdnů až měsíců. 

Jakou budoucnost předpovídáte low-code platformám? Protože podle toho, jak to všechno popisujete, jde o celkem přelomovou záležitost.

Jan Svatoš: Upřímně věřím a doufám, že právě zde je budoucnost. Samozřejmě, že to není jediná budoucnost. Klasický vývoj zákazníků, který byl dosud využíván, nikdy nezmizí, ale věřím, že modelování pomocí platforem low-code se začne prosazovat a osvědčí se jako cesta k efektivitě v IT.

Podobné články

Marketingovým telefonátům zvoní umíráček. V platnost vstupuje nový zákon 374/2021 Sb.

  • 29. 6. 2022

Výsledky průzkumu v polygrafickém odvětví hovoří jasně – digitalizace má zelenou

  • 28. 6. 2022

CRM systémy na low-code platformě mohou konkurovat robustním systémům za miliony korun

  • 9. 5. 2022